آیا درست است كه موتور دیزل مى تواند در زیر آب نیز كار كند اما موتور بنزینی نه؟

آیا درست است كه موتور دیزل مى تواند در زیر آب نیز كار كند اما موتور بنزینی نه؟ 

شما گاهی خودروهای نظامی را میبینید كه در موقعیت های  سخت (فوق العاده) قرار دارند و این موقعیت ها مى تواند شامل عبور از آب های كم عمق و غوطه ور شدن باشد.

ساخت خودرویی كه بتواند به صورت غوطه ور در آید یك چالش است  - همه انواع موتورهای احتراق داخلی برای كاركرد خودشان نیاز به منبع هوا دارند و نیز بایستی قادر باشند گازهای  خروجی را بیرون هدایت كنند. اگر عمق آب زیاد نباشد گازهای خروجی مى توانند خارج شوند زیرا آنها تحت فشار قرار دارند. هوای ورودی مشكل ساز است – اگر موتور غوطه ور در آب شود آنگاه هوای ورودی نمى تواند وارد موتور شود و موتور از كار مى افتد.

شما مى توانید مشكل هوای  ورودى به موتور را با افزودن یك لوله هوا كش رفع كنید.خودروهای چند منظوره نظامی  اغلب شامل یك هواكش است و اجازه مى دهد كه غوطه وری این خودرو ها  تا 5 فوت آب نیز امكان پذیر باشد(1.6 متر)

پس برای شناوری خودرو در آب لازم است كه موتور كاملا ضد آب شود. بنابراین سئوال این متن مى تواند بدین صورت تغییر یابد:

" آیا ضد آب كردن موتور دیزل راحت تر است یا موتور بنزینی؟"

 برای ضد آب كردن هر خودروی  بیابانی (آف رود) , قسمت های مختلفی برای اینكار وجود دارد. برای مثال:

• هر وسیله الكتریكی مانند ecu , برف پاك كن ها , چراغ ها , باتری و غیره بایستی  آب بندى  (ضد آب)شوند. 

• هر هواكشی برای كارتر , دیفرانسیل  و ... بایستى آب بندی شود ( یا همسطح لوله هواكش شوند)

• باك سوخت مى بایست آب بندی شود و هواكشی مناسب آن نیز انجام شود

• هر محفظه یا شكافی كه مى تواند پر از آب شود بایستى خالى از آب گردد. 

با فرض رعایت شدن موارد فوق و ضد آب بودن موتور, آنگاه خودرو مى تواند در آب نیز به حركت خود ادامه دهد.به طور كلى ضد آب كردن موتورهاى دیزلى آسان تر از موتورهاى بنزینى است بخاطر وجود سیستم جرقه زنی و شمع در موتور بنزینی كه كار را برای آب بندی  سخت مى كند. این اجزا در ولتاژ بالا كار مى كنند و درز گیری و ضد آب كردن آنها  سخت ا ست ( اما غیر ممكن نیست).

یك موتور دیزل سیستم جرقه زنی ندارد .اگر موتور دیزل یك پمپ سوخت مكانیكی و نیز انتقال قدرت كاملا مكانیكی داشته باشد دیگر هیچ نگرانی بابت سیستم كنترل الكترونیكی این نوع از موتورها و در نتیجه خودروها وجود ندارد.این تركیبات مى تواند منجر به یك موتور دیزل شود كه به آسانی ضد آب مى شود. به همین دلیل است كه خودروهاى نظامى  اى كه مى توانند از آب عبور كنند موتورهاى دیزل دارند.

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 29 آبان 1387    | توسط:   

ارسال به ارسال به 100 درجه کلوب دات کام

معنی عدد "اكتان" چیست ؟

معنی عدد "اكتان" چیست ؟

اگر شما "موتور خودرو چگونه كار مى كند" را خوانده باشید می دانید كه تقریبا اكثر خودروها از موتورهاى  4 زمانه بنزینی استفاده مى كنند . یكی از این 4 مرحله همان مرحله تراكم است. یعنی زمانی كه سیلندر پر از هوا و سوخت را توسط پیستون تحت فشار قرار داده و حجم آن كاهش مى یابد قبل از اینكه سیستم جرقه زنی اقدام جرقه زدن توسط شمع نماید. مقدار این تراكم "نسبت تراكم" خوانده مى شود. موتور ها ممكن است نسبت تراكمی بین 8 تا 10 داشته باشند.


دسته بندى (رتبه بندى ) اكتان بنزین به ما مى گوید كه سوخت مورد نظر چه مقدار مى تواند متراكم شود قبل از اینكه خود به خود منفجر شود. زمانی كه مخلوط سوخت و هما قبل از جرقه زنى شمع به علت تراكم منفجر مى شود . در این حالت اصطلاحا مى گویند كه حالت "ضربه " پیش آمده و مخلوط سوخت و هوا قبل از جرقه زنی منفجر شده . كه این ضربه مى تواند صدماتی به موتور بزند ( از جمله به گژنپین , پیستون , شاتون و.. ) .بنابراین چیزی نیست كه دوست داشته باشید رخ بدهد.سوخت های  با اكتان پایین  (مانند بنزین معمولی با اكتان 87) مى توانند كمترین  مقدار تراكم قبل از انفجار خود به خودی  را داشته باشند .

نسبت تراكم موتور شما توسط درجه بندی اكتان سوختی  كه شما بایستی به خودرو خود بزنید مشخص    می شود. یكی از راه های افزایش    "اسب بخار " موتور , افزایش نسبت تراكم است . بنابراین "موتور با كارایی بالا "  یك نسبت تراكم بالا دارد و نیز نیاز به سوخت با اكتان بالا نیز دارد . از مزیت های نسبت تراكم بالا این این است كه اسب بخار بیشترى  بدست مى دهد بدون اینكه اندازه موتور تغییری كند یا وزنش  زیاد شود . و از معایب آن نیز این است كه استفاده از سوخت با اكتان بالا هزینه بالایی نیز دارد .

  اسم "اكتان"  از حقیقت زیر ناشی مى شود : وقتی شما نفت خام را در پالایشگاه (تصفیه خانه) می شكنید. د ر حقیقت شما زنجیرهای كربنی با طول های متفاوت بدست مى آورید. این طول های زنجیری متفاوت می توانند  از همدیگر جدا شوند و یا در سوخت های دیگر مخلوط شوند . برای مثال شما ممكن است  نام " متان " و "پروپان" و "بوتان" را شنیده باشید. هر سه اینها از هیدرو كربن ها هستند . متان فقط یك اتم كربن دارد . پروپان نیز سه اتم زنجیری  كربن دارد و بوتان 4 اتم و پنتان 5 اتم و هگزان 6 اتم و هپتان 7 اتم و سرانجام اكتان 8 اتم كربن دارد.

 هپتان از نظر نسبت تراكم ضعیف است و فقط به مقدار كمی متراكم مى شود و بعد از آن  نیز خود به خود منفجر مى شود . ولی اكتان از این نظر بسیار خوب است . شما می توانید . شما می توانید آن را بسیار متراكم كنید  و اتفاقی  نمی افتد.بنزین با اكتان 87 بنزینی است كه 87 درصد اكتان و 13 درصد هپتان دارد. اكتان  نیز در یك سطح  از نسبت تراكم  خود به خود  منفجر می شود  و فقط بایستى در موتورهایی به كار رود كه نسبت تراكم آنها از این سطح بالاتر نباشد .

در طول جنگ اول جهانی  كشف شده بود كه مى توان  یك ماده شیمیایی به نام تترا اتیل سرب به بنزین اضافه كرد  و رتبه اكتان آن را به صورت قابل توجهی افزایش داد.و این باعث افزایش استفاده از سرب در بنزین مى شود . متاسفانه  تبعات افزودن سرب به بنزین به قرار زیر است:

• سرب مانعی در مقابل مبدل كاتالیست ایجاد می كند و آن را ظرف چند دقیق خراب می كند .

• زمین پوشیده از لایه های نازك سرب  مى شود  و سرب نیز یك ماده شیمیایی بسیار سمی است  كه برای انسانها خطرناك است.

زمانی كه استفاده از سرب در بنزین ممنوع شد. بنزین گرانتر شد چون  پالایشگاه دیگر نمی توانست با افزودن سرب درجه اكتان  آن را بالا ببرد.

هواپیماها اما هنوز اجازه دارند كه بنزین با سرب بزنند كه این نوع از بنزین به  Avgas معروف است  و عدد اكتان 100 یا بالاتر  عموما در موتورهای با عملكرد  بالای هواپیما استفاده مى شود . در مورد Avgas 100 رتبه كارایی بنزین است و نه درصدی از عدد اكتان آن . در حقیقت افزودن تترا اتیل سرب سطح تراكم بنزین را بال می برد و نه عدد اكتان را.

مهندسان هم اكنون در تلاشند  تا موتورهای هواپیما را بهبود بخشند تا  بتواند ز  بنزین بدون سرب  استفاده كند .موتورهای  جت هم اكنون  نفت سفید مى سوزانند.



ارسال به ارسال به 100 درجه کلوب دات کام

چرا در سیستم تعویض دنده دستی دنده عقب صدای متفاوتی ایجاد مى كند؟

چرا در سیستم تعویض دنده دستی  دنده عقب صدای متفاوتی ایجاد مى كند؟

سیستم های انتقال قدرت دستی بیشتر از دنده های مارپیچ استفاده مى كنند. اما دنده عقب به دلیل موقعیت خاص خود نیاز به نوع دیگری از چرخ دنده ها دارد كه به چرخ دنده ساده معروف است.

دنده هایی كه نسبت دنده های  جلو (مثبت) را ایجاد مى كنند  همه مارپیچ هستند (دنده 1و2و3) . دندانه های چرخ دنده های مارپیچ به صورت مورب برش خورده اند.زمانی كه 2 دنده در سیستم چرخ دنده مارپیچ با هم درگیر مى شوند.تماس  دندانه ها در پایان یك دندانه شروع مى شود و این تماس به صورت تدریجی باعث چرخاندن 2 چرخدنده مى شود تا زمانی كه دو دندانه به صورت كامل در حال درگیری هستند .این درگیری تدریجی باعث می شود كه چرخ دنده هاى مارپیچ  ملایمتر و آرامتر از چرخ دنده هاى ساده عمل كنند.

به دلیل وجود زاویه در دندانه های  دنده های مارپیچ  , بیش از یك دندانه در یك زمان در این نوع چرخ دنده با هم درگیر هستند كه این نوع درگیری باعث مى شود كه این نوع چرخ دنده ها قدرت بیشتری و تنش كمتری داشته باشند.

 تنها مشكل در مورد چرخ دنده های مارپیچ این است كه آنها به سختى در كنار هم  و در خارج  از درگیری  به هم مى لغزند. در یك سیستم تعویض  دنده  دستی دنده ای جلو در حالت در گیری قرار دارند  (در تمام زمانها) و حلقه ها توسط دكمه تعویض دنده كنترل شده و سرعت های متفاوتی را به محور خروجی منتقل مى كنند.

دنده عقب در سیستم تعویض دنده دستی به عنوان  دنده هرزگرد مى چرخد(چرخدنده ساده بزرگ در سمت راست شكل زیر) كه مى لغزد با دو چرخ دنده ساده دیگر در زمانی كه نیاز به تغییر جهت چرخش داشته باشیم.

 

بیشتر چرخ دنده های به كار رفته در سیستم های انتقال قدرت دستی از نوع مارپیچ هستند .3 چرخ دنده كه برای دنده عقب هستند از نوع دندانه های ساده هستند.چرخ دنده ساده بزرگ سمت راست در شكل فوق برای دنده عقب است.

دنده های ساده با دندانه های مستقیم لغزش بیشتری نسبت به هم در مقایسه با چرخ دنده های مارپیچ دارند. هر زمانی كه دندانه های  چرخ دنده درگیر با یك چرخ دنده ساده است دندانه ها با هم تصادم می كنند به جای اینكه به آرامی لغزش داشته باشند .این  حقیقت باعث ایجاد مقداری سر و صدا و نیز افزایش تنش بر روی دندانه ها مى شود . وقتی شما صدای بلندتری نسبت به درگیری سایر دنده هایتان می شنوید .آن صدای دنده عقبتان است .صدایی كه می شنوید صدای   برخورد و درگیری  دنده های ساده عقب با یكدیگر است.


ارسال به ارسال به 100 درجه کلوب دات کام

آیا بین موتورهاى خطی و وی شكل اختلافی هست؟

آیا بین  موتورهاى خطی و  وی شكل اختلافی هست؟

 در بین موتورهاى معمول استفاده شده در اتومبیل ها 3 نوع موتور وجود دارد: 

1- خطی: سیلندرها در یك خط قرار مى گیرند و در یك سری


2 – وی شكل : سیلندرها  به صورت دو سری با زاویه نسبت به هم قرار می گیرند


3- مسطح: (اغلب با نام افقی یا باكسر معروف است) كه در این حالت سیلندرها به صورت دو سری در مقابل هم (180 درجه) قرار مى گیرند.


شما ممکن است موتورهای خطی 6 سیلندر, موتور مسطح 6 سیلندر و موتور وی شكل 6 سیلندر را دیده باشید.اگر شما بخواهید این 3 نوع موتور 6 سیلندر را با مشخصات مشابه هم بسازید (یعنی كورس برابر , سیستم ورود و خروج یكسان, و سوپاپ های یكسان .. ) آنها عملكردی مشابه هم دارند.

با وجود این , بین این موتورها در عمل اختلافاتی وجود دارد. در اینجا تعدادی از این اختلافات را بیان مى كنیم.

• موتورهای خطی بلند و باریك هستند . در خودروهای كوچك به ویژه,  موتورهای بلند و باریك سوار شده بطور اریب اجازه داشتن یك كاپوت كوچك را مى دهد. در موتورهای خنك شونده با هوا , تركیب موتور خطی اغلب مواقع سخت تر خنك مى شود.

• موتورهای مسطح , عریض و مسطح هستند.این نوع موتور به داشتن مركز ثقل پایین خودرو كمك می كند.

• موتور وی شكل در حالت میان آن دو است  و شكلش مكعب مانند است.

• شكل خطی فقط به نصف تعداد میل بادامك در مقایسه با موتور وی شكل نیاز دارد كه مى تواند كمى باعث كاهش وزن شود.

• ممكن است شاهد اختلافی بین مقدار فلز بكار رفته در بلوك موتور باشیم , یعنی نوعی از موتور ممكن است كه سبكتر از دیگری  باشد.

• ممكن است اختلافی در قیمت تمام شده موتورها در طول تولید وجود داشته باشد.

طراحان خودرو برای انتخاب موتور مناسب برای یك خودرو پارامترها و متغیرهای زیادی را در نظر مى گیرند.

این متغیرها شامل قیمت , فضای موجود زیر كاپوت, امكانات موجود كارخانه , نسبت قدرت به وزن و سایر پارامترها می باشد