سوالات کنکور- امتحانات نهایی- جزوات آموزشی و.... در مقطع هنرستان و کاردانی اقدامات احتياطي اوليه بر
سوالات کنکور- امتحانات نهایی- جزوات آموزشی و.... در مقطع هنرستان و کاردانی
اقدامات احتياطي اوليه براي بكارگيري سيستم سوخترساني و جرقه :
تذكر: هرگونه قطع شدن در اتصال مثبت باتري به كنترل يونيت، باعث از بين رفتن كدهاي خطا در حافظه ميگردد.
· هنگام روشن بودن خودرو، سيمهاي باتري را از آن جدا نكنيد.
· هنگام باز بودن سوئيچ، سيستمهاي ارتباطي كنترل يونيت را از آن جدا نكنيد.
· هنگام چك كردن سيستم سوخترساني و جرقه به صورت دستي با استفاده از اهممتر، حتماً اتصالات انژكتورها را جدا كنيد.
قبل از اتصال مجدد كانكتور، موارد زير را چك كنيد :
· وضعيت كانكتورها و اتصالات مختلف (از لحاظ كج شدن، خوردگي و ... )
· وجود روكش سيمها و عايق بودن پينها نسبت به هم
· درست عمل كردن خار قفل كن كانكتور
در طي انجام تستها و تعميرات الكتريكي :
· باتري بايد كاملاً شارژ شده باشد.
· هرگز از يك منبع تغذيه با ولتاژ بيشتر از 16 ولت استفاده نكنيد.
· هرگز از لامپ تست استفاده نكنيد.
· از توليد جرقه در كوئل خودداري كنيد.
به منظور جلوگيري از صدمه ديدن خودرو :
· هنگام روشن بودن خودرو، سيمهاي كوئل را جدا نكنيد.
· به منظور روشن كردن خودرو، هرگز آن را هل ندهيد. (با دنده روشن نكنيد.)
· در شرايطي كه اتومبيل ايستاده است، به مدت 15 دقيقه موتور با دور زياد كار نكند.
تذكر: هنگام عيبيابي با دستگاه دياگ، دو نوع خطا (Fault) وجود دارد: خطاي دائـم(Permanent Fault) و خطـاي متنـاوب (Intermittent Fault). خطاهاي متناوب يا غير اساسي معمولاً با انجام عمل پاك كردن خطاها (Fault Clearing) پاك ميشوند، در حاليكه خطاهاي دائم يا اساسي، معمولاً بيانگر وجود يك اشكال اساسي مانند قطع بودن سيمها، خرابي قطعات و ... ميباشند.
نحوه چك كردن سلامت سيمها
چك كردن عدم قطعي سيمها و عايقبندي آنها :
مقاومتها در شرايط جدا بودن كانكتورها اندازهگيري ميشوند.
هنگام اندازهگيري مقاومتها، حتماً مقاومت سيمهاي اندازهگيري را از مقاومت خوانده شده كم كنيد.
1- وجود مدار باز :
مقاومت R1 را اندازهگيري كنيد :
· اگرR1 £ 1W ، سيم قطعي ندارد.
· اگر£ R1 KW 199.9 ، سيم قطعي دارد.
2- وجود اتصالي به بدنه (ولتاژ منفي) :
مقاومت R2 را اندازهگيري كنيد.
· اگر WR2 ³ 199.9 K : سيم به بدنه اتصالي ندارد.
· اگرWR2 £ 199.9 K £W1 : سيم بطور ناقص به بدنه (ولتاژ منفي) اتصالي دارد.
· ³ R2 W1 : سيم بطور كامل به بدنه (ولتاژ منفي) متصل است.
3- وجود اتصالي بين دو سيم :
مقاومت R3 را اندازهگيري كنيد.
· اگرW R3 ³ 199.9 K : سيمها به هم اتصالي ندارد.
· اگرWR3 £ 199.9 K £W1 : سيمها بطور ناقص به هم اتصالي دارند.
· R3 ³ W 1 : سيمها بطور كامل به هم اتصالي دارند.
4- اتصالي به ولتاژ مثبت (باتري) :
سوئيچ اصلي را باز كنيد.
كليد قسمتها و قطعاتي را كه احتمال ميدهيد به ولتاژ مثبت (باتري) اتصالي دارند، روشن كنيد.
ولتاژ U1را اندازهگيري كنيد.
· اگر U1=0V باشد، در اين صورت به ولتاژ مثبت (باتري) اتصالي ندارند.
· اگر U1¹0V باشد، در اين صورت به ولتاژ مثبت (باتري) اتصالي دارند.
تجزيه و تحليل نتايج :
تذكر : زماني كه كنترل يونيت خطائي را آشكار كرد، عيبياب خودكار مشخص ميكند كه عملي بطور اشتباه انجام ميپذيرد و اين خطا ميتواند در قطعه مربوطه در اتصالات و كانكتورها و يا در داخل خود كنترل يونيت باشد.
1- وجود خطاها :
- عملكرد سنسور دماي مايع سيستم خنك كننده موتور
- عملكرد كنترل پمپ بنزين برقي
- عملكرد پتانسيومتر دريچة گاز
- عملكرد كنترل استپموتور دور آرام
- عملكرد سنسور سرعت خودرو
- عملكرد سيستم تنظيم مخلوط سوخت و هوا
- عملكرد سنسور فشار هواي منيفولد ورودي (MAP سنسور)
- عملكرد سنسور دور موتور
- عملكرد كنترل انژكتور 1 و 4
- عملكرد كنترل انژكتور 3 و 2
- عملكرد تنظيم مخلوط سوخت و هوا
- عملكرد اطلاعات فرمان هيدروليك ولتاژ باتري
- عملكرد كنترل يونيت سيستم سوخترساني و جرقه (M)
- عمكرد كنترل كوئل 2 (M)
تذكر : (M) = خطاي دائمي (اساسي)
تذكر : خطاي دائمي (اساسي) باعث روشن شدن لامپ عيبياب ميشود.
2- متغيرهاي وابستهاي كه هنگام بروز يك خطا، در حافظة دستگاه ذخيره ميشوند :
متغيرهاي وابسته، پارامترهاي مرتبط با يك خطا هستند.
هنگامي كه كنترل يونيت يك خطا را تشخيص داد، در همان لحظه دو پارامتر (متغيرهاي مربوط به خطاها) در حافظه ثبت ميشوند. اين اطلاعات اضافي به تعميركار در زمان عيبيابي و رفع خطا كمك ميكند.
3- عدم برقراري ارتباط با دستگاه عيب ياب :
موارد زير را كنترل كنيد :
- عملكرد ايموبيلايزر
- سيم ارتباط با دستگاه عيبياب
- ولتاژ مثبت +Ve باتري متصل به كنترل يونيت
- ولتاژ تغذيه +Ve بعد از سوئيچ اصلي متصل به كنترل يونيت
- عملكرد دستگاه عيبياب
در صورتيكه تستهاي فوق صحيح بودند، كنترل يونيت را تعويض كنيد.
+ نوشته شده در پنجشنبه دوم آبان 1387ساعت 18:15 توسط مهندس احمد صادق نيا | آرشیو نظرات
عيـبيابــيECU ، سنسورها، عملگرها
عيبيابي و رفع عيب كنترل يونيت (ECU) :
معرفي و عملكرد ECU :
همانطور كه قبلاً گفته شد، اين دستگاه، عملكرد خود را بر مبناي بسياري از اطلاعاتي كه از سنسورهاي مختلف دريافت ميكند، تنظيم نموده و عمليات زير را تحت كنترل قرار ميدهد :
· حرارت موتور (بوسيله دماي مايع سيستم خنك كننده)
· حجم هواي مورد استفاده (بوسيله سنسور دماي هواي ورودي، سنسور فشار هواي منيفولد ورودي MAP Sensor و سنسور دور موتور)
· شرايط كاركرد موتور مانند: روشن شدن، دور آرام، سرعت ثابت خودرو، سرعت متغير خودرو و قطع و وصل انژكتورها (بوسيله پتانسيومتر دريچه گاز، سنسور دور موتور، سنسور سرعت خودرو)
· فشار هواي ورودي بوسيله سنسور فشار هواي منيفولد ورودي MAP Sensor
· ولتاژ باتري
· وضعيت سيستم كمپرسور كولر
در ضمن ECU ، آوانس خودرو را بر اساس پارامترهاي زير تنظيم ميكند:
- دور موتور (بوسيله سنسور دور موتور)
- فشار هواي ورودي (بوسيله سنسور فشار هواي منيفولد ورودي)
- وضعيت سيستم كمپرسور كولر
- دور موتور در حالتهاي مختلف
- دماي موتور
- سرعت خودرو
- حجم هواي مكش شده
- ولتاژ باتري
ECU ميتواند موتور مرحلهاي دور آرام را كنترل كند :
ECU اين عمل را در زمانهاي استارت، دور آرام موتور و كاهش سرعت خودرو با برداشتن پا از روي پدال گاز با در نظر گرفتن پارامترهاي زير انجام ميدهد :
دماي موتور (بوسيله سنسور دماي مايع سيستم خنك كننده موتور)، عملكرد كمپرسور كولر و مصرفكنندهها (مانند شيشه گرمكن عقب، لامپ چراغهاي جلو و غيره)
ECU ميتواند قطعات زير را كنترل كند :
رله دوبل، سيستم كولر، دور سنج موتور، لامپ عيبيابي، سرعتسنج خودرو، كمپرسور كولر (كنترل موتور مرحلهاي دور آرام به منظور جلوگيري از ايستادن موتور در زمان قطع و وصل كولر)، گرمكن دريچه گاز (از طريق رله دوبل)، پمپ بنزين برقي (از طريق رله دوبل)، ارتباط با دستگاه عيبياب، فرمان هيدروليك (كنترل افزايش فشار روغن در زمان دور آرام به منظور جلوگيري از نامنظم كار كردن موتور).
نحوه عملكرد ECU در شرايط مختلف :
- اصلاح در زمان استارت موتور :
در زمان استارت زدن، ECU فرمان فعال شدن انژكتورها را بصورت موجهاي پلهاي با عرض ثابت صادر ميكند يعني انژكتورها بصورت متناوب شروع به پاشش يكنواخت ميكند.
مقدار سوخت تزريق شده بستگي به موقعيت پيستون نسبت به نقطه مرگ بالا (TDC) همچنين به مقدار دما و فشار هواي ورودي بستگي دارد. در عين حال مقدار هواي اضافي، توسط استپ موتور و با پارامترهاي مربوط به سوخت تعيين ميگردد. پس از استارت زدن و روشن شدن موتور، دور آرام با توجه به دماي مايع سيستم خنك كننده تعيين ميگردد.
· عملكرد در دورهاي مختلف :
در زمان تغييرات لحظهاي موتور ( شتابگيري، كاهش سرعت)، مدت زمان تزريق سوخت انژكتورها بر اساس تغيير در مقادير پارامترهاي زير تعيين ميگردد :
· دور موتور (بوسيله سنسور دور موتور)،
· وضعيت دريچه گاز (بوسيله پتانسيومتر دريچه گاز)
· فشار هواي ورودي (بوسيله سنسور فشار هواي منيفولد ورودي)
· دماي مايع خنك كننده (بوسيله سنسور دماي مايع سيستم خنك كننده)
قطع پاشش سوخت انژكتورها :
در زمان كاهش سرعت خودرو و در زماني كه بطور ناگهاني فشار پا را از روي پدال گاز بر ميداريم، ECU پاشش سوخت انژكتورها را به دلايل زير قطع ميكند:
· كاهش مصرف سوخت
· كاهش آلودگي هوا و دودهاي خروجي اگزوز
شروع مجدد پاشش انژكتورها :
بعد از قطع پاشش سوخت، هنگامي كه دور موتور به مقدار مشخصي ميرسد عمل پاشش مجدداً شروع ميشود تا از خاموش شدن موتور جلوگيري شود.
علائم پاك شدن حافظه ECU :
اين روش روي موتور معلوم ميشود :
1- ريپ زدن موتور
2- خاموش شدن موتور پس از استارت
3- خاموش شدن موتور در رها كردن سريع پدال گاز
نكته : عامل ثبت اطلاعات درECU يك باتري است كه پس از خراب شدن يا برداشتن اين باتري به مدت 30 دقيقه ECU حافظه موقت آن خالي از اطلاعات ميشود.
مواردي كه باعث حذف و پاك شدن حافظه ECU ميشود :
1- قطع كردن باتري (بيش از يك ربع ساعت)
2- جدا كردن خود كنترل يونيت (ECU) بيش از يك ربع ساعت
3- به روز كردن اطلاعات (Down loading كبار down load , ECU شود.
روش تجديد حافظه كردن ECU [1]
1- توسط دستگاه عيبياب، عيبهاي ثبت شده را پاك كنيد. (پس قبل از تعمير قطعهاي كه دستگاه دياگ نقص آنها را نشان داده، ابتدا بايد اين عيب را از حافظه آن پاك كرد، سپس به تعمير پرداخت. چون اين عيب در ECU ثبت ميشود، اگر پس از پاك كردن اين عيب پاك شد، پس معلوم ميشود عيب حتماً وجوددارد، و حال به سراغ تعمير قطعه ميرويم).
2- سوئيچ را به مدت 10 ثانيه بسته و سپس به مدت 10 ثانيه باز كرده و بدون اينكه پدال گاز را فشار دهيم موتور را روشن ميكنيم. (با اين كار استپر موتور تنظيم ميگردد، و بر اثر گاز دادن استپر موتور تنظيم نميشود.)
3- شناساندن دندهها به ECU :
دنده 1 ¬ موتور را روشن كرده، در دنده 1 قرار دهيد و حركت كنيد، دور موتور را به rpm 3500 برسانيد، سپس به دنده 2 رفته و دور موتور را به rpm 3500 برسانيد، سپس گيربكس را خلاص كرده و مجدداً در دنده 1 قرار دهيد. (پس هر دندهاي كه بخواهيم براي ECU تعريف كنيم بايد تا 1 دنده بالاتر نيز برويم.)
دنده 2 ¬ دور موتور3500 ¬ دنده 3 ¬ دور موتور3500 ¬ خلاص¬ دنده 2
دنده 3 ¬ دور موتور 3500 ¬ دنده 4 ¬ دور موتور3500 ¬ خلاص¬ دنده 3
دنده 4 ¬ دور موتور3500 ¬ دنده 3 ¬ دور موتور3500 ¬ خلاص¬ دنده 4
دنده 5 ¬ دور موتور3500 ¬ خلاص¬ دنده 5 ¬ خلاص
4- موتور را گرم كرده و به مدت چند دقيقه با دورهاي مختلف حركت كنيد. (مخصوص ECU نو و تازه)
5- با دستگاه عيبياب چك كنيد كه عيبي در سيستم ثبت نشده باشد، در صورت وجود عيب، پس از رفع عيب، مجدداً عمليات تجديد حافظه را انجام دهيد.
پس بطور خلاصه جهت تجديد حافظه ECU مراحل زير را طي ميكنيم.
1- ابتدا كليد اتصالات را وصل ميكنيم.
2- سپس سوئيچ را به مدت 6-15 تا 6-10 ثانيه باز ميكنيم. (استارت نميزنيم.)
3- سپس سوئيچ را بسته و به مدت 6-5 ثانيه صبر ميكنيم.
4- سپس استارت زده و پس از روشن شدن خودرو به مدت 6-10 ثانيه كاري انجام نميدهيم.
5- اگر خودرو روشن نشد (استارت نخورد)، كابل باتري را به مدت 15 دقيقه برميداريم.
6- اعمال فوق را مجدداً تكرار ميكنيم.
نكات ايمني مربوط به ECU
1- قبل از برداشتن كابل + باتري كانكتور ECU را جدا نكنيد.
2- كليد اتصالات را بيش از 15 دقيقه بر نداريد.
3- در صورت تعويض ECU حتماً از ECU مربوط به همان خودرو استفاده كنيد چون همانطور كه گفته شد، ECU هر خودرويي منحصر به همان خودرو است.
4- چون ECU عايق رطوبتي ندارد، اگر در هنگام روشن بودن آب بخورد، ECU ميسوزد.
5- در هنگام تست برق سر شمعها، حتماً از يك شمع يدك استفاده شود.
6- باتري به باتري كردن خودرو بصورت 24 ولت «سري» ممنوع است.
7- دست زدن به كانكتور ECU قبل از دست زدن به بدنه ممنوع است.
+ نوشته شده در پنجشنبه دوم آبان 1387ساعت 17:51 توسط مهندس احمد صادق نيا | آرشیو نظرات
جدول مقدماتي عيبيابي سیستم سوخت رسانی انژکتوری
خطاها
مفاهيم
غير اساسي
(متناوب)
اساسي
(دائم)
*
عملكرد سنسور دماي هواي ورودي
Inlet air thermostat function
*
عملكرد سنسور دماي مايع سيستم خنككننده موتور
Inlet coolant thermostat function
*
عملكرد كنترل رلة پمپ بنزين برقي
Fuel pump relay control function
*
عملكرد پتانسيومتر دريچه گاز
Throttle potentiometer function
*
عملكرد استپ موتور دور آرام
Idle regulation stepper motor control function
*
عملكرد سنسور سرعت خودرو
Richness regulation auto-adaptation function
*
عملكرد سنسور فشار هواي ورودي منيفولد
Inlet manifold pressure sensor function
*
عملكرد سنسور دور موتور
Engine speed sensor function
*
عملكر كنترل كوئل 4-1
Coil 1- 4 control function
*
عملكر كنترل كوئل 3-2
Coil 2- 3 control function
*
عملكر كنترل انژكتور 4-1
Injector 1- 4 control function
*
عملكرد كنترل انژكتور 3-2
Injector 2- 3 control function
*
ECU سيستم سوخترساني و جرقه
Injector - ignition ECU
*
عملكرد تنظيم مخلوط سوخت و هوا
Richness regulation function
*
عملكرد ولتاژ باتري
Battery voltage function
*
اطلاعات فشار روغن فرمان هيدروليك
Power steering pressure information*
*
عملكرد كنترل رله كولر
Air conditioning relay control function*
1- موتور روشن نميشود.
تستهايي كه بايد انجام شود.
وسيله
عملكرد سيستم بازدارنده استارت خودرو
وضعيت و اتصال سوئيچ اينرسي
وضعيت و اتصال تمام سيمها و اتصالات موتور
DIAG
سيستم سوخت: سنسور سطح بنزين، فيوز پمپ و پمپ بنزين، فيلتر، فشار خروجي پمپ بنزين برقي، كيفيت بنزين (وجود آب در بنزين)
سيستم جرقه، وضعيت شمعها
D
منيفولد هواي ورودي : لولهها، فيلتر هوا، دريچة گاز
منيفولد دود : لولهها، اگزوز
عملكرد سنسور دور موتور
عملكرد سنسور دماي مايع سيستم خنككننده موتور
D
چك كردن كمپرس موتور
عملكرد كنترل پمپ بنزين برقي
عملكرد انژكتورها
D
2- موتور با مشكل روشن ميشود.
به بخش « موتور روشن نميشود » مراجعه كنيد.
DIAG
عملكرد سنسور دماي هواي ورودي
عملكرد سنسور دماي مايع سيستم خنككننده موتور
D
عملكرد گرمكن دريچة گاز
عملكرد موتور مرحلهاي دور آرام
عملكرد پتانسيومتر دريچة گاز
D
تنظيم سيم گاز
عملكرد سيستم تنظيم مخلوط سوخت و هوا
D
3-بد كار كردن موتور در تمام سرعتها
سيستم جرقه، وضعيت شمعها
D
سيستم سوخت: سنسور سطح بنزين، فيوز پمپ و پمپ بنزين، فيلتر، فشار خروجي پمپ بنزين برقي، كيفيت بنزين (وجود آب در بنزين)
كنترل وضعيت و اتصال تمام سيمها و اتصالات موتور
ولتاژ باتري و شرايط مدار شارژر
عملكرد سنسور دماي مايع سيستم خنككننده موتور
عملكرد سنسور دماي هواي ورودي
عملكرد كنترل انژكتورها
عملكرد پتانسيومتر دريچة گاز
عملكرد موتور مرحلهاي دور آرام
عملكرد سنسور سرعت خودرو
عملكرد سنسور فشار منيفولد هواي ورودي
عملكرد سيستم تنظيم مخلوط سوخت و هوا
D
4- كمبود قدرت موتور
سيستم جرقه، وضعيت شمعها
D
سيستم سوخت: سنسور سطح بنزين، فيوز پمپ و پمپ بنزين، فيلتر، فشار خروجي پمپ بنزين برقي، كيفيت بنزين (وجود آب در بنزين)
تنظيم سيم گاز
منيفولد هواي ورودي: لولهها، فيلتر هوا، دريچة گاز
عملكرد پتانسيومتر دريچة گاز
عملكرد كنترل انژكتورها
D
منيفولد دود لولهها و منيفولد هواي ورودي
وضعيت كلي موتور، كلاچ و ترمزها
5- مصرف زياد سوخت
به بخش «كمبود قدرت موتور » مراجعه كنيد.
عملكرد تنظيم مخلوط سوخت و هوا
عملكرد كنترل انژكتورها
عملكرد سنسور فشار منيفولد هواي ورودي
D
6- زياد بودن سرعت دور آرام
كنترل عملكرد موتور مرحلهاي دور آرام
عملكرد پتانسيومتر دريچة گاز
عملكرد سنسور دماي هواي ورودي
عملكرد سنسور دماي سيستم خنككننده موتور
D
7- دور آرام متغير، بد كار كردن موتور
كنترل عملكرد موتور مرحلهاي دور آرام
D
عملكرد سنسور دور موتور
عملكرد سنسور دماي سيستم خنككننده موتور
عملكرد سنسور دماي هواي ورودي
D
8- موتور از حركت ميايستد
عملكرد اطلاعات شارژ آلترناتور (ترمينال A6)
كنترل عملكرد موتور مرحلهاي دور آرام
D
سيستم سوخت: سنسور سطح بنزين، فيوز پمپ و پمپ بنزين، فيلتر، فشار خروجي پمپ بنزين برقي، كيفيت بنزين
عملكرد سنسور دور موتور
عملكرد سنسور سرعت خودرو
عملكرد سنسور فشار منيفولد هواي ورودي
9- پس زدن (روشن ماندن موتور پس از بستن سوئيچ)
سيستم جرقه، وضعيت شمعها
تذكر : در جداول فوق، منظور از D ، دستگاه دياگ ميباشد.
+ نوشته شده در جمعه نوزدهم مهر 1387ساعت 8:39 توسط مهندس احمد صادق نيا | آرشیو نظرات
انواع پاشش انژكتوري
1- ( پاشش تك نقطهاي)[1] MPI
پاشش سوخت توسط 1 يا 2 انژكتور داخل منيفولد هوا صورت ميگيرد.
2- ( پاشش چند نقطهاي)[2] MPI
پاشش سوخت توسط يك انژكتور مجزا براي هر سيلندر بوده كه داخل منيفولد هوا و بلافاصله پشت سوپاپ هوا در سر سيلندر پاشش ميكند، يعني ابتدا هوا آمده و سپس سوخت پاشش ميكند و در نهايت با هم مخلوط ميشوند.
3- ( پاشش گروهي )[3] GDI
همانند سيستم ديزل بوده و فقط يك شمع اضافه شده و پاشش سوخت توسط يك انژكتور مجزا براي هر سيلندر داخل محفظه احتراق صورت ميگيرد.
اما در حا لتي كه سيستم براي هر سيلندر داراي يك انژكتور باشد ترتيب احتراق بصورت زير است :
الف) ترتيبي: پاشش به ترتيب احتراق 2-4-3-1 صورت ميگيرد. (مانند پژو 206)
ب ) نيم ترتيبي: انژكتورها بصورت دو به دو يعني (4-1) ، (3-2) با هم پاشش ميكنند. (مانند پيكان و پژو آردي)
ج ) غير ترتيبي: هر 4 انژكتور با هم در يك زمان پاشش ميكنند (مانند پرشيا، پارس، سمند)
[1]- Single Point Injection
[2]- Multi point injection
[3] gasolene direct injection
+ نوشته شده در سه شنبه شانزدهم مهر 1387ساعت 18:14 توسط مهندس احمد صادق نيا | آرشیو نظرات
تقسیم بندی سیستم سوخت رسانی انژکتور
گروه
قطعات متعلق به گروه
ECU ، سنسورها و عملگرها
ECU
موتور مرحلهاي دور آرام
پتانسيومتر دريچهگاز
دسته سيم
سنسور فشار هواي ورودي
سنسور دماي هواي ورودي
رلة دوبل
رلة قطع كن
سنسور دور موتور
سنسور سرعت خودرو
سنسور دماي آب
سنسور فشار روغن
كوئل
چراغ اخطار
سنسور اكسيژن
پتانسيمترCO
كاتاليست
سيستم هوا رساني
لوله هاي هواي ورودي به موتور و بستها
فيلتر هوا
محفظة دريچهگاز
گرم كن دريچهگاز
منيفولد هواي ورودي
سيستم سوخت رساني
مجموعة باك بنزين
پمپ بنزين برقي
فيلتر بنزين
خطوط سوخت رساني و بستهاي آن
ريل سوخت (مسير سوخت)
رگولاتور فشار بنزين و بست آن
انژكتور و بست آن
مهرة قفل كن كانكتور ريل سوخت
كنيستر
سيستم جرقه
كوئل دوبل
شمعها
وايرهاي شمع
+ نوشته شده در سه شنبه شانزدهم مهر 1387ساعت 18:8 توسط مهندس احمد صادق نيا | آرشیو نظرات
سيستمهاي تزريق سوخت فورد - سيستمهاي تزريق سوخت كرايسلر
سيستمهاي تزريق سوخت فورد
· سيستم تزريق سوخت مركزي
اين سيستم از نوع دريچه گازي ميباشد كه در آن دو انژكتور در بدنه دريچه گاز تعبيه شده است. اندازهگيري مقدار سوخت تزريق شده توسط Electronic Control Assembly) ECA ) انجام ميشود و پيغامهايي را جهت تزريق سوخت در فواصل زماني مشخص به انژكتورهاي سولنوئيدي ميفرستد. البته ECA اطلاعات مورد نياز خود را از سنسورهاي ذيل دريافت ميكند.
1. سنسورهاي هواي ورودي
2. سنسورهاي فشار جوي خارجي و منيفولد
3. سنسور موقعيت ميللنگ
4. سنسور دماي مايع خنك كننده
5. سنسور اكسيژن گازهاي خروجي
6. سنسور موقعيت دريچه گاز.
پس سوخت مورد نياز توسط يك پمپ بنزين برقي به بدنه دريچه گاز فرستاده شده و توسط تنظيم كننده فشار سوخت، فشار سوخت ارسالي به انژكتورها ثابت نگه داشته ميشود. سپس مدت زماني كه انژكتورها توسط دستور ECM باز نگه داشته ميشوند مشخص كننده مقدار سوخت تزريق شده خواهد بود، و جهت جلوگيري از افزايش فشار سوخت سيستم، سوخت اضافي به باك برگردانده ميشود.
· سيستم تزريق سوخت دهانهاي
در اين سيستم براي هر سيلندر از يك انژكتور سولنوئيدي استفاده شده است و توسط جريان الكتريكي عمل ميكنند و در شرايط كاري طبيعي اختلاف فشار Psi 39 بين فشار منيفولد ورودي و فشار پشت انژكتورها نگهداري ميشود، و واحد كنترل الكترونيكي عملكرد انژكتورها را كنترل ميكند و مدت زمان باز بودن انژكتورها، مشخص كننده مقدار سوخت تزريقي ميباشد.
تمامي انژكتورها در اين سيستم بطور همزمان عمل تزريق را با هر دور گردش ميللنگ انجام ميدهند، و فشار سوخت سيستم از طريق برگشت دادن سوخت اضافي به باك ثابت نگهداشته ميشود.
سيستمهاي تزريق سوخت كرايسلر
· سيستم تزريق سوخت چند دهانه
اين سيستم در اتومبيلهاي مجهز به سيستم توربو شارژر ساخت اين كارخانه در خودروهاي (كرايسلر، دوج، پليموت) استفاده شده و توسط ECM كنترل ميگردد. ECM در اين سيستم همچنين وظيفه كنترل ميزان آلاينده ها و زمان جرقهزني را بر عهده دارد. و انژكتورها از نوع برقي سولنوئيدي ميباشند، و فشار سوخت سيستم در حد ثابت 55 Psi (اختلاف فشار بين فشار سوخت پشت انژكتور و فشار داخل منيفولد) نگهداشته ميشود. پس مقدار سوخت تحويلي به موتور بستگي به مدت زمان باز نگهداشته شدن انژكتور توسط ECM دارد.
پس براي مشخص كردن مقدار سوخت مورد نياز در وضعيتهاي مختلف كار موتور ECM پيغامهايي را از سنسورهاي ذيل دريافت ميكند.
1. سنسور فشار منيفولد 4. سنسور درجه حرارت مايع خنك كننده
2. سنسور موقعيت دريچه گاز 5. سنسور دماي مخلوط ورودي
3. سنسور اكسيژن 6. سنسور سرعت خودرو.
· سيستم تزريق سوخت يك نقطه اي (SPI)
اين سيستم در خودروهاي (كرايسلر،دوج، پليموت) به كار ميرود و داراي يك انژكتور در محل دريچه گاز ميباشد، و اين انژكتور توسط ECU كنترل ميشود.
از طرفي ECU مسئوليت كنترل ميزان آلاينده ها و تايمينگ جرقهزني را عهدهدار است. انژكتور به كار رفته در اين سيستم از نوع سولنوئيدي است كه سوخت تحويلي به انژكتور با فشار ثابتي برابر Psi 5/14 بالاتر از فشار داخل منيفولد ورودي به آن تحويل ميشود.
و اين مقدار سوخت تزريقي بستگي به مدت زماني دارد كه انژكتور توسط ECU بازنگهداشته ميشود و ECU نيز اطلاعات مورد نياز خود را از سنسورهاي زير دريافت ميكند.
1. سنسور فشار منيفولد 4. سنسور درجه حرارت مايع خنك كننده
2. سنسور موقعيت دريچه گاز 5. سنسور دماي مخلوط ورودي
3. سنسور اكسيژن 6. سنسور سرعت موتور.
+ نوشته شده در پنجشنبه یازدهم مهر 1387ساعت 12:54 توسط مهندس احمد صادق نيا | آرشیو نظرات
سيستمهاي تزريق سوخت جنرال موتورز
· سيستم تزريق سوخت در محل دريچه گاز (TBI)
در اين سيستم از يك يا دو انژكتور استفاده شده است كه در محل بدنه دريچه گاز در منيفولد ورودي نصب شده است. و انژكتور در اين سيستم از نوع سولنوئيدي از نوع بوش ميباشد. فشار سوخت در اين سيستم در حدود psi 10 نگه داشته ميشود. و مدول كنترل الكترونيكي (ECM) يك سوپاپ لولايي را داخل انژكتور كنترل ميكند و زمان باز بودن انژكتور مشخص كننده مقدار سوخت تحويلي به موتور ميباشد.
· سيستم تزريق سوخت چند دهانه اي (MPFI)
اين سيستم در بعضي از مدلهاي توليد شده بوسيله، بيوك– كاديلاك– شورولت– اولدزموبيل و پونتياك به كار گرفته شده است. در اين سيستم براي هر سيلندر موتور از يك انژكتور سولنوئيدي استفاده شده است. كه بوسيله جريان الكتريكي عمل ميكند و مشابه نوع بوش است. فشار سوخت سيستم در حدود Psi 28-36 نگهداري ميشود و ECM انژكتورها را كنترل ميكند. همه انژكتورها به طور همزمان عمل ميكنند و نصف مقدار سوخت مورد نياز هر سيلندر با هر ضربان انژكتور تزريق ميشود و ضربانها با هر دور چرخش ميللنگ يكبار انجام خواهند گرفت. پس با دو دور چرخش ميللنگ كل سوخت مورد نياز سيلندر تزريق گرديده و پشت سوپاپ ورودي آماده ميباشد. و با باز شدن سوپاپ ورودي مخلوط سوخت و هوا به درون سيلندر كشيده ميشود.
· سيستم تزريق سوخت ديجيتال (OFI)
بعضي از مدلهاي بيوك، اولدزموبيل و كاديلاك مجهز به سيستم تزريق سوخت ديجيتال ميباشند، كه يك سيستم از نوع دريچه گازي ميباشند كه در آن يك جفت انژكتور در بالاي دريچه گاز قرار دارد. انژكتورها در اين سيستم با ترتيب متناوب بوسيله پيغامهاي صادر شده از ECM فعال ميشوند. يك پمپ بنزين برقي فشار مورد نياز سيستم را فراهم ميكند و يك تنظيم كننده فشار، اختلاف فشار ثابتي را بين منيفولد ورودي هوا و لولههاي حامل سوخت در سمت انژكتورها را حفظ ميكند، كه با حفظ اين اختلاف فشار در حد ثابت، مقدار سوخت تزريق شده به داخل موتور بستگي مستقيم به مدت زمان باز بودن انژكتورها خواهد داشت، كه براي كنترل باز بودن انژكتورها، ECU اطلاعات مورد نياز خود را از سنسورهاي زير در بافت ميكند.
1- سنسور فشار مطلق مانيفولد (MAP)
2- سنسور دماي هواي منيفولد (MAT)
3- سنسور موقعيت دريچه گاز (TPS)
4- سنسور فشار جوي (BARO)
5- سنسور دماي مايع خنككاري (CTB)
كه ECU با دريافت اين پيغامها ميتواند :
1.مقدار هواي ورودي به موتور
2.مقدار سوخت مورد نياز و تقاضاي موتور، را در هر لحظه از زمان مشخص كند.
· سيستم تزريق سوخت ترتيبي (SFU)
اين سيستم در موتورهاي مجهز به توربو شارژ به كار گرفته شده است، در اين سيستم براي هر سيلندر موتور از يك انژكتور سولنوئيدي استفاده شده است و اين انژكتورها توسط نيروي الكتريكي فعال ميشوند. فشار سوخت در اين سيستم در حدود Psi 28-36 حفظ شده، و ECM انژكتورها را كنترل ميكند و مدت زمان باز بودن انژكتورها ميتواند مشخص كنندة مقدار سوخت تحويلي به موتور باشد. هر انژكتور پيغامي را براي تزريق مقدار سوخت مورد نياز درست قبل از باز شدن سوپاپ هوا دريافت ميدارد.
اين روش تزريق سوخت كنترل بهتري را روي مخلوط سوختني نسبت به تزريق سوخت در محل دريچه گاز كه سوخت در نقطه بسيار دورتري از سوپاپ ورودي در داخل جريان ورودي تزريق ميشود و همچنين سيستم تزريق سوخت چند دهانه كه تمامي انژكتورها در يك زمان باز ميشوند و نصف مقدار سوخت مورد نياز در هر بار چرخش ميللنگ تزريق ميشود را به دست ميدهد.
+ نوشته شده در دوشنبه هشتم مهر 1387ساعت 1:20 توسط مهندس احمد صادق نيا | آرشیو نظرات
معرفي سيستمهاي تزريقي سوخت كارخانجات مختلف
· سيستم تزريق سوخت بوش
L-Jetronic (LH-LE-LU-L3)
K-Jetronic, KE-Jetronic
Mono – Jetronic
M-Motronic , ME-Motronic Mono-Motroni
· سيستم توزيع سوخت K-Jetronic, KE-Jetronic
يك سيستم تزريق سوخت كنترل شده هيدروليكي و مكانيكي از بوش است كه در آن هيچ سيستم محرك مكانيكي كه از موتور نيرو بگيرد به كار نرفته و به طور كلي وظايف زير را انجام ميدهد.
1- اندازه گيري جريان هوا 2- تحويل سوخت 3- تزريق سوخت
اين سيستم با تزريق دائم بوده و اندازه گيري سوخت در آن به طور مستقيم با جريان هواي مصرفي موتور كه توسط سنسور هوا اندازهگيري ميشود انجام ميگيرد. در اين سيستم براي كنترل گازهاي خروجي نيز سنسور مناسبي قرار داده شده است و از پسسوز نيز استفاده مناسبي ميشود.
در اين سيستم براي هر سيلندر يك انژكتور وجود دارد كه ساختمان آنها مكانيكي بوده و اجزاي الكتريكي ندارند و تا زمانيكه موتور روشن است جريان سوخت از طريق انژكتورها وجود دارد. انژكتورها مكانيكي بوده و در ساختمان آنها يك فنر وجود دارد كه نيروي فنر در حد ثابتي ميباشد و وقتي فشار سوخت بتواند بر نيروي فنر غلبه كند، سوخت تزريق ميشود و ميزان تزريق ربطي به مدت زمان باز بودن انژكتور ندارد.
اصول و عملكرد Jetronic-KE مانند Jetronic K- ميباشد. با اين تفاوت كه عملگرها در اين سيستم غالباً الكتريكي ميباشند. و اين سيستم به طور كلي از نوع سيستم تزريق سوخت به اندازه گيري جريان هواي ورودي ميباشد. و واحد كنترل الكتريكي ECU با توجه به ميزان هواي ورودي در شرايط مختلف عملكرد موتور مقدار سوخت را محاسبه و به انژكتورها اجازه تزريق ميدهد.
قابل ذكر است كه اين سيستم تزريق سوخت كارخانه بوش (K,KE-Jetronic) در خودروهاي آئودي– BMW – مرسدس بنز– پژو– پورشه– ساب– فولكس واگن– ولوو استفاده شده است.
· سيستمهاي تزريق سوخت : L- Jetronic
اين سيستم از كارخانه بوش در مدلهايي از خودروهاي ساخت كارخانجات B.M.W، فيات، نيسان، (داتسون)، پورشه، رنو، تويوتا، فولكس واگن مورد استفاده قرارگرفته است.
اين سيستم بر اساس اندازهگيري جريان هواي ورودي طراحي شده است، كه هواي ورودي دريچه گاز را انحراف داده و سنسورهاي تعيين وضعيت روي آن مقدار باز بودن را به ECU ارسال مينمايند. كه ECU با توجه به اين اطلاعات و پردازش آنها، زمان و مقدار سوخت مورد نياز را تحت شرايط مختلف تعيين ميكند.
تفاوت اين سيستم با K,KE-Jetronic در اين است كه سنسور جريان هوا داراي طرح جديدتري ميباشد و مدت و مقدار سوخت تزريقي با ارسال ولتاژ ECU به انژكتورها معين ميشود.
· سيستمهاي زير گروه (LE-LU-L3-LH-MONO) L-Jetronic
اين سيستمها از L-Jetronic پيشرفتهتر هستند و تفاوتها بصورت زير است:
سيستم LE ← فاقد كنترل كننده اكسيژن در مجراي دود ميباشد، كه در كشورهاي اروپايي استفاده ميشود.
سيستم LU ← داراي كنترل كننده اكسيژن در مجراي دود ميباشد و در كشورهايي كه قانون كنترل گازهاي خروجي را دارند استفاده ميشود.
سيستم L3 ← پيشرفته ترين و جديدترين سيستم L-Jetronic بوده واجزاي متفاوتي دارد از جمله اينكه، واحد كنترل و سنسور جريان هوا بوسيله رابطهاي كمتر و سادهتري متصل شدهاند. پس فضاي كمتري اشغال ميكنند و هزينه نصب كاهش مييابد. در اين سيستم از ECU پيشرفتهاي استفاده شده كه توانايي انجام كارهاي جديد با فابليتهاي تطبيق بهتري نسبت به سيستمهاي قبلي را دارد.
سيستم LH ← تفاوت اين سيستم با L-L3 در روش اندازهگيري هواي ورودي به موتور و نوع دبي سنجي آن است. در اين سيستم از يك نوع سيستم الكتريكي براي اندازهگيري دبي هواي مصرفي موتور استفاده شده است.
· سيستم تزريق Mono - Jetronic
در اين سيستم يك انژكتور وجود دارد كه سوخت مورد نياز هر چهار سيلندر موتور را بصورت متناوب در منيفولد هوا تزريق ميكند و به اين سيستم
1. تزريق يك نقطه اي (SPI)
2. تزريق مركزي (CFI)
3. تزريق در دريچه گاز (TBI) ميگويند.
در اين سيستم كه به سيستم تزريق يا فشار پايين معروف است يك پمپ الكتريكي كه در باك قرار دارد، سوخت را پس از عبور از فيلتر به انژكتوري كه در بالاي دريچه گاز و روي منيفولد هوا نصب شده ميرساند. و انژكتور با دريافت سيگنال هاي ارسالي از ECU عمل پاشش را انجام ميدهد. در اين سيستم سنسورهايي مانند سنسور دريچه گاز- دماي موتور– هواي ورودي– لامبدا (اكسيژن)- و سوپاپ راه انداز قرار دارد.
در ضمن دور موتور توسط مدار جرقه به ECU داده ميشود و پتانسيومتر دريچه گاز نيز اندازه بار موتور و دبي هوا را به ECU اطلاع ميدهد. و با اين اطلاعات مقدار سوخت ارسالي به موتور توسط ECU تعيين ميگردد.
· سيستمهاي تزريق سوخت Mono,M,ME)) Motronic
1- سيستم Mono-Motronic
اين سيستم مغناطيسي شامل دو بخش پاشش و جرقه است. مركز سيستم به يك ECU متصل است كه سيگنالهاي فرستاده شده را بررسي و فرمان لازم را صادر ميكند.
از ويژگيهاي اين سيستم اندازه گيري دقيق موارد زير ميباشد.
1. مقدار پاشش سوخت 3. تنظيم زاويه پيشرو و جرقه
2. تغييرات دما 4. كاهش ميزان سوخت
و نكته مهم اينكه، مقدار زمان جرقه به گاز دادن بوسيله پدال گاز بستگي دارد و عمل تعويض دنده با تغييرات زمان جرقه امكان پذير است.
2- سيستم M-Motronic
اين سيستم تركيبي از همه سيستمهاي الكتريكي براي كنترل موتور ميباشد. موتور داراي دو نوع داده ميباشد.
نوع اول : داده هاي اصلي كه عبارتند از : جرقه (off/on) – موقعيت ميل بادامك- سرعت وسيله نقليه– نسبت دنده– كنترل انتقال قدرت– تنظيم هوا و غيره.
نوع دوم : داده هاي مجموعه مانيتوري كه عبارتند از : ولتاژ باتري– دماي موتور- دماي هواي ورودي– كيفيت هوا– زاويه سوپاپ گاز– سنسور تغييرات اكسيژن– سنسور ضربه سرعت موتور مي باشند.
كه اين اطلاعات در ECU ذخيره ميشود تا عملكرد موتور را كنترل نمايد. و در اين سيستم پردازش اندازه مصرف واقعي سوخت در بخش جرقه انجام ميشود.
3- سيستم ME-Motronic
اين سيستم شامل همه فاكتورها نظير واحدهاي تنظيم كننده و المنتهاي كنترل نهايي مورد نياز براي هر چه بهتر انجام دادن عملكرد سيستم جرقه در موتور ميباشد. و ECU سيگنالهاي فرستاده شده از سنسورها و قطعات موتور را دريافت كرده و پس از پردازش آنها فرمان لازم را صادر ميكند. كه اطلاعات و جزئيات پردازش شده از واحدهاي زير صادر ميشود.
1. اهرم پدال گاز
2. سرعت موتور
3. دماي هواي ورودي
4. دماي موتور
در نهايت در اين سيستم از پاشش چند نقطه اي كه براي هر سيلندر يك انژكتور وجود دارد استفاده ميشود و مقدار پاشش انژكتور توسط ECU كنترل ميشود و بر حسب شرايط عملكرد موتور (دور آرام– ماكزيمم) ميزان بازبودن سوپاپ و مقدار پاشش را افزايش و يا كاهش ميدهد.
) ECU
پس اگر موتور ماشيني بد كاركرد بهتر است ي
+ نوشته شده در چهارشنبه سی ام بهمن ۱۳۹۲ ساعت 16:19 توسط هوشیار رسولی مقدم
|